...

شرکت سهامی خاص چیست

شرکت سهامی خاص چیست ؟

شرکت های سهامی خاص یک نوع شرکت های تجاری است که بر حسب قانون شرکت ها، توسط یک یا چند مالک است. عمده فعالیت های این نوع از شرکت ها تجاری، سرمایه گذاری و مشاوره است.

شرکت سهامی خاص چیست ؟

شرکت های سهامی دو نوع هستند :

  1. شرکت های سهامی عام که قسمتی از سرمایه آن، از طریق فروش سهام به مردم تامین میشود.
  2. شرکت های سهامی خاص که تمام سرمایه آن توسط موسسین شرکت تامین میشود.

نوعی از شرکت که تمام سرمایه آن توسط اعضای آن که اصطلاحا سهامداران نامیده می شوند تشکیل می شود؛ به دلیل اینکه تاسیس شرکت های سهامی عام دارای مراحلی طولانی و زمانبر است، قانون اصلاحی تجارت، برای کسب  و کارها و شرکت هایی که دارای شرکای کمتری هستند یک نمونه شرکت سهامی  قرار داده است که نام آن شرکت سهامی خاص است. در شرکت های سهامی همانطور که از نامش پیدا است، سرمایه اولیه شرکت از طریق مقداری سهام بدست می آید و افرادی که در شرکت نقش دارند با توجه به مقدار سهمی که پرداخت کرده اند مسئولیت دارند.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با توجه به ماده ۲ قانون اسلامی، شرکت های سهامی، شرکت بازرگانی و تجاری نیز محسوب می شوند؛ حتی اگر کار و خدمات آن جزو امور بازرگانی و تجاری نباشد؛ به همین علت اینگونه شرکت ها از همان ابتدا که تشکیل می شوند جزو شرکت های تجاری و بازرگانی محسوب میشوند.

مورد مهم دیگر در مورد شرکت های سهامی این است که تعداد شرکای آن باید حداقل ۳ نفر باشد. در ادامه این مقاله  شرکت سهامی خاص، قوانین، شرایط، مزایا، معایب و…. را بررسی می کنیم. در واقع شرکتی عنوان سهامی خاص را به دنبال دارد که سرمایه ی آن از طریق موسسان آن تامین می گردد و کلیه سرمایه آن به سهام تبدیل می شود.

به طور کلی شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه آن در موقع تأسیس منحصراً به وسیله مؤسسین تأمین می شود. شرکت سهامی خاص یک شرکت بازرگانی محسوب می شود که می تواند امور بازرگانی را هم انجام ندهد. در شرکت با سهامی خاص یک انجمن همگانی وجود ندارد و تعداد شرکا کمتراز شرکتی با سهامی عام است. معمولا در این شرکت ها صدور اعلامیه، پذیره نویسی امکان ندارد و درهمان ابتدای کار و شروع کار رسمی شرکت لازم است ۳۵% از سرمایه موجود در شرکت در یک حساب مخصوص و جداگانه سپرده و ذخیره شود.

خصوصیات شرکت سهامی خاص

تمامی شرکت های سهامی خاص از چند مورد ویژگی مشترک پیروی می کنند و رعایت آنها در هنگام ثبت حائز اهمیت می باشد. در جدول زیر این خصوصیات به طور خلاصه آورده شده است:

نحوه تشکیل شرکت سهامی خاص

حال با توجه به تعریفی که از شرکت سهامی خاص داشتیم به این موضوع می رسیم که نحوه و شرایط لازم برای تشکیل این نوع شرکت و  ثبت شرکت سهامی خاص به چه صورت است . گفته شد که شرکت سهامی خاص برای تاسیس و تشکیل نیاز به حداقل ۳ شریک با میزان سرمایه ۱۰۰ هزار تومان دارد . در این شرکت، سرمایه سهام داران  به صورت ورقه سهم است که مبلغ همه ورقه های سهم برابر است و هر سهام دار با توجه به میزانی که می خواهد سرمایه گذاری کند، تعدادی از ورقه ها را می خرد این سهام ممکن است با نام و یا بی‌نام باشد .

  • در نام شرکت سهامی خاص حتما می بایست کلمه خاص، قبل و یا بعد از اسم شرکت ذکر شود. هچنین باید در کلیه آگهی ها و اعلامیه ها قید شود که شرکت سهامی خاص است . در انتخاب نام شرکت سهامی باید توجه شود که از نام هایی استفاده شود که دارای معنا و مفهوم باشند و با فرهنگ اسلامی کشور ما مطابقت داشته باشند و لاتین نباشد . برای تشکیل شرکت سهامی خاص موسسین به این موارد باید توجه کنند :
  •  امضای کردن اساسنامه شرکت توسط کلیه سهامداران شرکت سهامی خاص، انتخاب نام شرکت با قوانینی که بیان شد، تعیین مدت زمان فعالیت شرکت، موضوع شرکت به این معنی که صراحتا قید شود این شرکت به چه منظور و برای انجام چه کاری تاسیس شده است ، مبلغی که موسسین شرکت به عنوان سرمایه شرکت در نظر گرفته و پرداخت کرده اند، مرکز اصلی شرکت یا همان اقامتگاه اصلی شرکت، محل شعب آن اگر تأسیس آن مورد نظر باشد ، مشخص کردن تعداد سهام ممتاز برای برخی از شرکا و خصوصیات آن در صورتی که ایجاد چنین سهامی مد نظر شرکا باشد در غیر این صورتی لزومی به ذکر آن نیست .
  •  چگونگی انتقال سهام شرکت با نام از سهام داران به اشخاص دیگر در صورت موافقت کلیه شرکا ، مشخص کردن مبلغ پرداخت شده هر سهم توسط سهام دار آن سهم همچنین چگونگی دریافت بقیه مبلغ اسمی هر سهم از سهامداران و این که این مبلغ ظرف چه مدت می بایست از آن ها دریافت شود که اصولا بیشتر از ۵ سال نخواهد بود .
  •  مشخص کردن این موضوع که در صورت تصمیم سهام داران به کاهش یا افزایش میزان سرمایه شرکت این امر چگونه اتفاق خواهد افتاد بر اساس مقررات لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب اسفند ماه ۱۳۴۷ این اختیار در دست هیات مدیره شرکت به تنهایی نخواهد بود، در افزایش سرمایه شرکت سهامداران به نسبت سهامی که در شرکت دارند حق تقدم سهام هم برای خرید سهام جدید خواهند داشت .
  •  نحوه تشکیل مجمع عمومی و مقرارات راجع به آن، تعیین میزان مسئولیت سهامداران که مطابق با مبلغ آورده آن ها به شرکت خواهد بود، مشخص کردن وظایف و اختیارات مدیران، تعداد مدیران و طرز انتخاب و مدت مأموریت آن ها که دو ساله خواهد بود و نحوه تعیین جانشین برای مدیرانی که فوت می کنند یا استعفا می دهند یا محجور یا معزول یا بجهات قانونی ممنوع الکار می گردند، مقدار سهام تضمینی که مدیران شرکت می بایست به عنوان ضمانت در صندوق شرکت به امانت بگذارند .
  •  نحوه انحلال اختیاری شرکت و ترتیب تصفیه امور آن، مشخص کردن آغاز و پایان سال مالی شرکت و موعد تنظیم ترازنامه و حساب کردن سود و زیان شرکت با تسلیم آن به بازرسان و به مجمع عمومی سالانه، تعیین این موضوع که شرکت یک بازرس خواهد داشت یا بیشتر و نحوه انتخاب و مدت مأموریت بازرس . 

 مدت زمانی که می توان گفت طول می کشد تا شرکت سهامی خاص در آن به ثبت برسد در بهترین و خوش بینانه ترین حالت ۷ روز کاری خواهد بود که اگر چاپ آگهی تاسیس شرکت را هم در نظر بگیریم حداقل ۱۵ روز خواهد بود .

مطابق ماده ۲۰ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت ( برای تأسیس و ثبت شرکت‌ های سهامی خاص فقط تسلیم اظهارنامه به ضمیمه مدارک زیر به مرجع ثبت شرکت‌ ها کافی خواهد بود :
           ۱ – اساسنامه شرکت که باید به امضاء کلیه سهامداران رسیده باشد .
           ۲ – اظهارنامه مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه بانکی حاکی از تأدیه قسمت نقدی آن که نباید کمتر از سی و پنج درصد کل سهام باشد .‌ اظهارنامه مذکور باید به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد. هرگاه تمام یا قسمتی از سرمایه به صورت غیر نقد باشد باید تمام آن تأدیه گردیده و صورت‌ تقویم آن به تفکیک در اظهارنامه منعکس شده باشد و در صورتی که سهام ممتازه وجود داشته باشد باید شرح امتیازات و موجبات آن در اظهارنامه‌منعکس شده باشد .
          ۳ – انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت که باید در صورت جلسه ‌ای قید و به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد .
           ۴ – قبول سمت مدیریت و بازرسی با رعایت به قسمت اخیر ماده ۱۷.
           ۵ – ذکر نام روزنامه کثیر الانتشاری که هر گونه آگهی راجع به شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد.
 ‌   تبصره – سایر قیود و شرایطی که در این قانون برای تشکیل و ثبت شرکت ‌های سهامی عام مقرر است در مورد شرکت‌ های سهامی خاص ‌لازم ‌الرعایه نخواهد بود. )
‌ماده ۲۱ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت ( شرکت ‌های سهامی خاص نمی ‌توانند سهام خود را برای پذیره‌نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانک ‌ها عرضه نمایند و یا‌به انتشار آگهی و اطلاعیه و یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام خود مبادرت کنند مگر این که از مقررات مربوط به شرکت‌ های سهامی عام به‌نحوی که در این قانون مذکور است تبعیت نمایند.)
‌ماده ۲۲ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت ( استفاده از وجوه تأدیه شده به نام شرکت‌های سهامی در شرف تأسیس ممکن نیست مگر پس از به ثبت رسیدن شرکت و یا در مورد‌مذکور در ماده ۱۹.)

 

تفاوت شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود

تفاوت اساسی میان شرکت‌های سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود:

 تعداد شرکای شرکت:

شرکت با مسئولیت محدود: در یک شرکت مسئولیت محدود، تعداد شرکای محدود است. این نوع شرکت ممکن است تنها یک یا چند نفر از شرکای آن را داشته باشد. شرکت سهامی خاص: شرکت سهامی خاص تعداد شرکای بیشتری دارد و شرکتی با مشخصات کمتر محدودیت‌های تعداد شرکای آن را ندارد. می‌تواند تعداد شرکای آن بسیار بیشتر از یک شرکت با مسئولیت محدود باشد.

 مسئولیت شرکای شرکت:

شرکت با مسئولیت محدود: در یک شرکت با مسئولیت محدود، شرکای آن معمولاً مسئولیت محدودی برای بدهی‌ها و تعهدات شرکت دارند. این به معنای این است که شرکای شرکت مسئولیت مالی خود را تا مقدار سهم‌هایی که در شرکت دارند محدود می‌کنند. شرکت سهامی خاص: در یک شرکت سهامی خاص، شرکای آن مسئولیت نامحدودی برای بدهی‌ها و تعهدات شرکت دارند. این به معنای این است که شرکای شرکت ممکن است با دارابودن تمام دارایی‌های شخصی خود برای تعهدات مالی شرکت مسئول باشند.

 امکانات جذب سرمایه:

شرکت مسئولیت محدود: جذب سرمایه برای یک شرکت مسئولیت محدود معمولاً محدودتر است، زیرا تعداد شرکای محدودی دارد. 

شرکت سهامی خاص: یک شرکت سهامی خاص می‌تواند به‌راحتی سرمایه جذب کند، زیرا تعداد شرکای بیشتری دارد و ممکن است تعداد سهم‌های موجود در بازار بیشتر باشد.

فرآیند ثبت شرکت سهامی خاص

روند ثبت شرکت در هلدینگ آینده

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون  لازم است

مرحله: ۰۱
process 1

ارسال مدارک هویتی

برای شروع فرایند ثبت شرکت توسط ثبت آینده ابتدا مدارک مورد نیاز ره به کارشناسان ما در ثبت آینده تحویل دهید .

arrow image
مرحله: ۰۲
process 2

انجام امور ثبتی توسط ما

همکاران ما فرایند ثبت شرکت را انجام و تا حصول نتیجه و صدور آگهی ثبتی امور را پیگیری خواهند کرد .

arrow image
مرحله: ۰۳
process 3

صدور آگهی شرکت و شماره ثبت

در انتها کارشناسان ما آگهی تاسیس شرکت و اساسنامه ممهور به مهر اداره ثبت شرکت ها را تقدیمتان خواهند کرد.

arrow image

درخواست آنلاین ثبت شرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo 3 1
2
3
4
5
6
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.